måndag 6 september 2010

(72) Vettni vettni!

Nu har jag gjort det. Hajar ni?

Nä, tänkte väl det.

Jorå ser ni. Senast jag var i alkoholbutiken köpte jag för första gången ett alkoholfritt öl där. Det kan mycket väl vara den första gången jag köpt någonting alkoholfritt i den affären. Tror när jag tänker efter att jag kanske aldrig köpt något som är så nära att vara alkoholfritt öl. För det innehåller ändå 0,5%, men det är tillräckligt blygsamt.

Läste nämligen i DN, det brukar jag göra, men inte om mat och dryck eftersom vad det gäller (alkoholhaltig) dryck är det himla svårt att gå på vad någon sitter och tycker i en tidning. Och ja, vad var det nu, jo, jag läste om öl och bland de alkoholfria ser jag Brewdog tindra mot mig från skärmen. Åh, tänker jag, och faktiskt läser i stället för att dödskumma. Det stod (förstås! vill jag utropa) att de hör till tipptopp-segmentet inom genren, högsta betyg och sådant däringa.

Dock bestämde jag mig för att provköpa enbart pga märket, just vad det gäller mat och dryck kan det vara en mycket bra riktlinje med märken. Och vad det gäller öl så hör Brewdog till några av de öllinjer jag litar på. Det var ett till öl i artikeln som föll mig i smaken, ett nytt S:t eriksöl (pomona porter). Så sådant köpte jag också, tillsammans med några gamla favoriter.

Hundölet heter förresten Nanny state.

Samma dag som inköpet drog H och jag till ett annat H, som fyllde 30 bast (32 var jag dock övertygad om, vilket byggde på övertygelsen att han fyllde 30 när vi var där på kalas förrförra året). Varannan vatten, släng dig i väggen! Varannan alkofri öl är rätta takten.

Men, kära lyssnare, det är på plats med en varning. Gillar man inte öl med stark humlekaraktär är nunnan ingenting för just den lyssnaren. Om man däremot har tydlig humle som en del av sin positiva smakrepertoar (jag tycker det är jädrans upplyftande förutom när det är kvävande, denna är någon centimeter ifrån att balansera på gränsen. Vissa VÄLDIGT humletydliga öler har tendensen att få mig att tänka alldeles för mycket på det där torkade humlet jag har i skåpet... fungerar, fast inte på mig, som sömnmedicin också vettni, är gravt gravt bittert till på köpet) så borde det funka utmärkt som ersättare för en härlig.... säg, 4-9 procentare.

Så, det är ett ickeblaskigt mycket smakrikt öl som, om det hade blivit presenterat som "Hej, du gillar bland annat humlig öl va? Smaka mig" inte hade väckt reaktionen "Vafan taru mig för, ditt blaskiga svek!"

Och förresten, här nämnda öler är inte nya som i att de bryggdes förra veckan, de är nya på bolaget, och dessvärre hör de till de tillfälliga nyheterna. Ska bunkra upp med bägge dessa, främst nunnan, eftersom det känns kalas att ha ett varannan-vatten-alternativ.

Fast en grej stör mig, och jag hoppas innerligt att detta bara är ett misstag i produktionen, nannyölen har (ni kan se om ni följer en av länkarna längre upp), som vanligt från brygghunden, schysst etikett, denna gång i en ganska ljus och ganska underlig grön, däremot matchar inte färgen på kapsylen. Den är samma blå som kapsylen på.... jag tror det var Punk IPA. Vilken alltså matchar, ja jag är nog säker att det var den som stod på diskbänken där bredvid när detta uppdagades, Punk IPA. Och Trashy Blonde med andra brygghundar vill jag likaledes minnas har matchande kapsyler.

Och nej, ingen korrläsning som vanligt. För fan, måste sova. Nu pluggar jag ju igen.... fy fan. Natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar