onsdag 25 augusti 2010

(70) regn

En till sådan där dag där det känns som en enorm bedrift bara att diska kaffepannan och sätta på kaffe. Tog en koffeintablett innan för att orka.

Invigde sedan en av torebrings brings you things-kopparna framför sommarkobra.

Tog mig sedan an en ännu större bedrift: ta sig utanför lägenheten.

Det regnade inte ens längre. Jag gillar visserligen regn. Mycket. Men nu kändes det mest skönt att det var tillräckligt svalt för att vara bra väder. Lagom t-shirtväder. Sådant som kanske känns lite kallt i början men som tillåter det att kännas precis lagom när man väl gått några snabba steg.

Några meter från porten börjar det regna. Inte så mycket. Hundra meter från porten börjar det regna mer. Hittade en död fågel på trottoaren. Fotograferade den snabbt innan telefonen blev allt för blöt och stoppade sedan ner den innanför bh:n så att den inte skulle fara illa. Telefonen alltså. Fågeln hade ju dessutom uppenbarligen redan farit illa.

Hade smort in ansikte och händer innan jag gått ut. Nu rann arnikakrämen tillsammans med regnvatten över huden så som smör glider i en het stekpanna. Svischade runt lite med händerna i ansiktet när det blev för blött. Svosch svosch i den glatta krämigheten. Eftersom den både är vattenlöslig och lite fet så rinner den ju inte bara av ansiktet. Den mer förökar sig.

Spanade på hemvägen efter svampar. Jag är inte sådant tjafs men H gillar mina omeletter. Såg en som inte var en carl johan (den var lik så jag tänkte tramtramtram det är väl sådan där sopp som blir blå när man bryter i den). Ringde farsan för att kontrollera mina misstankar. Han seglade just själv ute i jobbigt väder och jag ville fatta mig superkort (ätbar? Ja eller nej) men han skulle ju prata och prata och sen blev det ett jävla ljud och han skulle ringa upp sen. Eftersom han i alla fall hann säga att en blodsopp inte har nätmönster, som min svamp, på foten, och jag just märkt att hela handen blivit sådär snuskigt gul med lite grön drag i (som ett kraftigt men åldrande blåmärke, precis som ett sådant) slängde jag iväg den. Tyckte jag att jag var kladdig innan i regnet blev det ju inte bättre av att hålla i en stor svamp direkt.

Sms:ade honom sen och sa att jag slängt iväg svampen så han kunde lugnt ägna sig åt seglandet i stället. Men han ringde förstås upp. Det var visst en ätlig svamp, dock med antabuseffekt, en eldsopp. Inte lika bra som en blodsopp men ätbar.

Men orka bry sig om en svamp. Orkar dessutom inte göra en omelett. Inte ens åt någon jag tycker om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar