söndag 21 mars 2010

(20) Film

Apropå Sydkorea såg jag No mercy for the rude nyligen. Bra :) Gillar man till exempel No sympathy for-filmerna är den absolut uppskattad. Cheol-hie Park är den ansvarige men jag trodde med säkerhet först att det var Chan-wook Park (mitt minne korrumperades så pass att jag freudeanskt nog trodde den hette No sympathy for the rude först) som låg bakom. Snyggheten, coolheten, bra-historiaheten.... tja... kombinerad med hyperschysst over all-känsla som påminde om den andra Park är boven bakom min missuppfattning. Kan nog med rätta ursäkta mig med att min film(med mera)kumpan ofta sätter på film utan att säga vad, att mitt minne (om jag skulle lyckas se filmtiteln i början) näst intill berättigar mig att se mig själv som dement och så vidare.

Lite sorgligt överlag att jag är så väldigt dålig på att orka beskriva filmer (framför allt vad som gör att jag tycker si eller så om dem). Det är väl det som gör att jag inte fortsatte försöka komma in på recensionsbanan efter konst- och filmkritik, analys och praktik-kursen (eller vad den nu hette). Fast lite har det nog också att göra med att det knappt finns människor i min omgivning som är värda (ta det hur bokstavligt du vill vem du nu är, just don't blame me) att diskutera film med på ett mer ingående plan.

Kan lika gärna lista de andra filmerna jag sett de senaste dagarna. De jag kommer ihåg i alla fall. En såg vi på tv, det var Revolvern/Stray dog/Nora inu. Kan inte minnas att jag sett någon annan japansk långfilm från 40-talet. Nice, bra, yeah. Rolig på ett chill sätt.

Fantastic mr Fox. BRA! FIN! Baserad på ett Roald Dahlverk dessutom. Och jag gillar verkligen Roald Dahl.

Black Dynamite. Jag blev lurad (bra det), trodde inte den var från 2009. Men vad ska man säga. Inte min flaska öl det här. Dock varken superkass eller bra. Tillräckligt underhållande för att inte stänga av den. Stiligt med 70-talsafron och pimps tycker jag förstås.

Weapons of mass deception
. Sådant här tillhör min intressesfär (och det är alltid fräscht trevligt med USA-kritik som inte blir framrapat av Moore). Men jag är dålig på att ta åt mig så mycket info dessvärre och det blev rätt mycket prat oss tittare emellan.

A serious man. Coen. Bra. Min flarra öl i komedivärlden. (måste lägga in tvätt och är därmed ännu mer kortfattad nu).

Inte riktigt någon film med Nicolas Cage. Vet inte vad den heter och trots omstart av filmfan så blev det väldigt väldigt mycket prat så vi stängde av efter ett tag.

Det räknas inte riktigt riktigt till de senaste dagarna, men i måndags (tisdags) såg jag Flickan. Helt ok men trodde den skulle vara både snygg och väldigt bra. Den var snarare oestetisk (enligt min mening, ingen höll med mig) och helt ok. Räknade helt enkelt med att Acne skulle leverera något väldigt stiligt. Jag är naiv, dum i huvudet eller bägge I guess.

Jag har glömt en del men rusar nu. Hej.

(ska jag korrläsa? Hinner inte. Åh, ångest)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar